vineri, 1 iulie 2011

Despre Revelatia Dumnezeiasca

Pentru a intra in comuniune cu cineva, sau in legatura cu ceva, se impune cunoasterea lui. De aceea si comuniunea vesnica cu Dumnezeu se bazeaza pe cunoasterea Lui. "Aceasta este viata vesnica: sa Te cunoasca pe Tine, singurul Dumnezeu adevarat... " spune Mintuitorul in Rugaciunea Arhiereasca (Ioan XVII, 3). Pentru a intra in comuniune cu Dumnezeu si a ne desavirsi viata duhovniceasca, trebuie sa-l cunoastem pe Dumnezeu, sa stim adica daca este un parinte, sau un stapin despotic; daca ne putem apropia de El si in ce forma; daca este milostiv, indurator, iertator; sau numai drept si necrutator; daca ne putem apropia de El cu iubire, sau cu teama distrugatoare de suflet?! ... Apoi, cum ii putem noi cunoaste voia Lui, ce atitudine are El fata de lume, de existenta; sau si mai mult: cine este El?! ... Toate aceste premise care stau la baza comuniunii cu Dumnezeu, noi le putem cunoaste prin Descoperirea pe care Insusi Dumnezeu a binevoit sa ne-o faca, dorind si El sa intre in legatura cu noi si sa ne mintuiasca in comuniune vesnica cu El. Aceasta Descoperire a lui Dumnezeu se numesteRevelatie dumnezeiasca.
In primul rind Dumnezeu poate fi descoperit de noi in creatia Sa. "Cerurile spun slava lui Dumnezeu si facerea miinilor Lui o vesteste taria" (Psalmul XVIII, 1); "Cele nevazute ale Lui se vad de la facerea lumii, intelegindu-se din fapturi, adica vesnica Lui putere si dumnezeire" (Romani I, 20).
Noi descoperim pe Dumnezeu din creatia Sa cu ajutorul ratiunii luminata de credinta. Pentru un credincios intreaga natura este o carte deschisa in care se poate citi despre atotputernicia, bunatatea, dreptatea, iubirea, frumusetea, atotstiinta Creatorului. "Chipul lui Dumnezeu il vad intr-o floare", spunea cineva. Nu ca floarea l-ar contine pe Dumnezeu, ci modul in care este organizata viata si frumusetea ei, ne duce cu gindul la cel ce are viata in Sine si isi descopera frumusetea vietii Sale, concretizind-o in creatia Sa. Acest mod de descoperire fireasca, naturala, cu mintea si simtirea proprie
 a Creatorului din creatia Sa, o numim revelatie naturala.
Dar, pe cale naturala, nu toata mintea il vede la fel pe Dumnezeu. Veacuri de-a rindul, datorita pacatului, spune Apostolul, oamenilor li s-a intunecat mintea si au schimbat adevarul lui Dumnezeu in minciuna si s-au inchinat si au slujit fapturii in locul Facatorului... (Romani I, 25).
Pentru a fi evitata aceasta prapastioasa confuzie (a Creatorului cu faptura), Dumnezeu S-a descoperit in mod direct omului, spre a fi cunoscut (asa cum este El); spre a-I cunoaste voia; spre a intra dupa cuviinta in comuniune cu El. Datorita faptului ca Dumnezeu ca Duh absolut se afla in "lumina neapropiata" (1 Timotei VI, 16), fiind cu totul altceva decit noi oamenii, nu oricui i se descopera Dumnezeu si nu oricum. Dumnezeu se descopera pe cale supranaturala, comunicand direct
 voia Sa unor oameni alesi. Daca prima descoperire am numit-o naturala, pe aceasta o numim supranaturala, fiindca este facuta de Dumnezeu in mod direct si fiindca omul neputind ajunge singur la cunoasterea ei, o primeste prin mijloacele lui Dumnezeu mai presus de fire. Sfintul Apostol Pavel spune ca Dumnezeu odinioara, "in multe rinduri si in multe chipuri, a vorbit parintilor nostri prin prooroci, in zilele acestea mai de pe urma ne-a grait noua prin Fiul..." (Evrei I, 1-2).
Revelatia este un proces tainic, o comunicare directa din partea lui Dumnezeu adresata omului spre mintuirea sufletului. Ea reprezinta cuvintul lui Dumnezeu inspirat de Duhul Sfint.
Dupa cum am aratat mai sus, datorita importantei cu totul exceptionale pe care o prezinta Descoperirea lui Dumnezeu, ea nu este comunicata oricui, ci anumitor persoane alese in mod special (de catre Dumnezeu) in acest scop. In Vechiul Testament, cartile profetice pastreaza peste tot constiinta profetului ca este chemat de Dumnezeu spre a indeplini o misiune sfinta, ca ceea ce el comunica nu sint cuvintele sale ci Descoperirea lui Dumnezeu, Cuvintul lui Dumnezeu. Profetul simte ca este ridicat cu duhul la o stare superioara, care nu este comuna oamenilor si la care nu poate ajunge orice om, ci numai cei chemati in mod special de Dumnezeu. Cu alte cuvinte, acei cu care Dumnezeu comunica au fost pregatiti ca sa poata primi comunicarea si mai departe au fost facuti capabili ca sa poata transmite Descoperirea lui Dumnezeu. Daca comunicarea lui Dumnezeu o numim Revelatie, pregatirea omului pentru a putea primi si transmite aceasta comunicare, o numim Inspiratie divina. Revelatia nu se poate face deci fara Inspiratie. Acelasi Duh al lui Dumnezeu care graieste prin prooroci, insufla pregatirea de a primi si posibilitatea de a comunica. Fara pregatire din partea lui Dumnezeu, Descoperirea nu ar fi posibila. Altfel spus, Revelatia nu este posibila fara Inspiratie.
Cum se savirseste procesul de comunicare a adevarului dumnezeiesc prin Inspiratia Duhului Sfint? Raspunsurile sint diferite. Unii spun ca Duhul Sfint il fereste doar de greseala pe sfintul autor care pune in scris comunicarea lui Dumnezeu. Altii spun ca Descoperirea adevarului ar avea un caracter verbal, in sensul ca Duhul Sfint ar dicta, iar scriitorul sfint ar pune in scris tot ceea ce a auzit. Aceste pareri exprima doua extreme, care raspund unilateral problemei
 enuntate. Noi spunem ca Duhul Sfint intr-adevar fereste de greseala pe sfintul scriitor, dar in acelasi timp ii si inalta duhovniceste sufletul deasupra starii comune, spre a putea intelege si simti ceea ce comunica. Nu este deci anulata personalitatea scriitorului de aceea unele scrieri au un stil
, altele un alt stil; unele au o adincime duhovniceasca mai mare, altele mai mica, desi acelasi Duh Sfint a comunicat adevarul de credinta. Daca ar fi dictat, cum am vazut ca s-a spus, atunci nu ne putem explica deosebirile si varietatea formei de redare a diferitilor autori inspirati de acelasi Sfint Duh. Asadar, Inspiratia are un caracter tainic de pregatire si de comunicare a adevarului de credinta, dar in acelasi timp si un caracter sinergic, adica de conlucrare intre Duhul Sfint, care comunica adevarul si personalitatea sfintului scriitor care primeste si transmite in scris acest adevar mintuitor.
Revelatia dumnezeiasca s-a desfasurat in timp si cuprinde trei perioade mari. Prima perioada este inainte de caderea omului in pacat, cand Dumnezeu se descopera omului, comunica cu el in mod direct, "fata catre fata". A doua perioada este dupa caderea omului in pacat pina la venirea Mintuitorului. Dumnezeu se descopera prin Lege si prooroci. Legea comunica voia lui Dumnezeu, il tine pe om in apropierea Sa si il pregateste pentru primirea unui Izbavitor. Proorocii comunica voia lui Dumnezeu atunci cand cei care au primit Legea lui Dumnezeu, se departeaza de El. Profetii mai comunica oamenilor si planul lui Dumnezeu de a-i izbavi din robia apasatoare a pacatului. Prin profeti Dumnezeu descopera chiar si timpul cand va veni Mintuitorul. Partea a treia este descoperirea Fiului lui Dumnezeu intrupat. Ea este o descoperire dumnezeiasca deplina si directa, fiindca Fiul este Dumnezeu adevarat si Om adevarat. Ca Dumnezeu ne descopera adevarul deplin despre Sfinta Treime si a modului de a intra in comuniune cu Ea, iar ca Om, ne comunica acest adevar sub o forma in care toti il pot primi si intelege. De aceea spunem ca Revelatia Fiului lui Dumnezeu este desavirsita.
Ce a determinat pe Dumnezeu sa se descopere omului? Dumnezeu se descopera omului datorita faptului ca "Dumnezeu este iubire", iar iubirea nu poate ramine izolata. Dumnezeu l-a creat pe om pentru a comunica cu El si astfel sa intre in comuniune cu El. Si ca dovada ca nu l-a parasit pe om este ca si atunci cand omul cazind in pacat, a devenit "fiu al miniei lui Dumnezeu", totusi Dumnezeu nu inceteaza sa-l iubeasca, nu renunta la planul iubirii Sale care L-a determinat sa-l aduca la existenta, sa insufle in fiinta lui "suflarea" Sa divina. Si tocmai din aceasta iubire, Dumnezeu se descopera in cele din urma prin Fiul. Se face cunoscut in mod direct, comunica "fata catre fata", atragind pe oameni, pe fiii iubirii Sale in comuniune cu El. De aceea, daca Dumnezeu ni se descopera in Vechiul Testament ca un Stapin direct, in Noul Testament, prin Fiul intrupat noi il cunoastem ca pe un Parinte bun si iubitor. Aceasta deosebire este determinata de faptul ca cei din Vechiul Testament se aflau sub robia pacatului care departeaza pe Dumnezeu, pe cand prin Descoperirea Noului Legamint oamenii se afla sub razele binefacatoare ale milostivirii lui Dumnezeu, ale sfinteniei si iertarii acordate de Fiul lui Dumnezeu intrupat si inviat.
Am vazut ca Revelatia divina o gasim in Sfinta Scriptura care reprezinta Cuvintul lui Dumnezeu scris sub inspiratia Duhului Sfint. Dar o gasim si in Sfinta Traditie, ca o Descoperire orala facuta in mod desavirsit de catre Fiul lui Dumnezeu intrupat. De fapt, Domnul nici nu a scris. El a descoperit pe Dumnezeu Tatal si voia Lui prin viu grai si a poruncit Sfintilor Apostoli, nu sa scrie, ci sa propovaduiasca si sa boteze, adica sa transmita harul mintuitor al Sfintelor Taine (Matei XXVIII, 19). De aceea Apostolul precizeaza ca "credinta este din auzire, iar auzirea prin Cuvintul lui Hristos" (Romani X, 17). De altfel, cuvintul scris al Sfintelor Evanghelii nici nu retine tot ceea ce a propovaduit si a invatat Mintuitorul prin viu grai. Sfintul Evanghelist Ioan la sfirsitul Evangheliei sale arata ca "sint si alte multe lucruri pe care le-a facut Iisus si care, daca s-ar fi scris cu de-amanuntul, cred ca lumea aceasta n-ar cuprinde cartile ce s-ar fi scris" (XXI, 25). Nici Sfintii Apostoli nu au cuprins in scris toata invatatura Domnului. Ei au transmis adevarul mintuitor prin viu grai si l-au lasat Bisericii ca pe o Sfinta traditie mostenita de la Mintuitorul. Datorita acestui fapt, Sfintul Apostol Pavel indeamna pe crestinii din Tesalonic: "tineti predaniile pe care le-ati invatat, fie prin cuvint, fie prin epistola noastra" (II Tesaloniceni II, 15). Este si firesc ca valoarea Sfintilor Parinti sa fie egala cu cea a Sfintei Traditii, intrucit unul este adevarul de credinta propovaduit si scris; Unul este Duhul Sfint care inspira atit pe cel ce propovaduieste, cit si pe cel ce scrie acelasi cuvint al lui Dumnezeu. De aceea putem spune ca izvoarele revelatiei divine sint Sfinta Scriptura si Sfinta Traditie.
De cite feluri este Revelatia divina? De doua feluri: naturala, prin care Dumnezeu ni se descopera prin creatia Sa si supranaturala, cand Dumnezeu ne comunica direct voia Sa. Cu care act se interpatrunde Revelatia supranaturala? Cu Inspiratia divina? Revelatia dumnezeiasca fiind o comunicare intre Dumnezeu si om, ce caracter are ea? Are caracter teandric. Dar Inspiratia? Are caracter tainic si sinergic. Cum se manifesta caracterul sinergic al inspiratiei? Duhul Sfint fereste pe scriitorul sfint de a nu gresi atunci cand comunica un adevar de credinta spre mintuirea oamenilor. Pe de alta parte, Duhul Sfint ii ridica sufletul la un nivel duhovnicesc superior celorlalti oameni, pentru a putea primi si comunica adevarul descoperit, la care el nu ar fi putut ajunge singur. Sfintul autor va transmite apoi adevarul descoperit potrivit capacitatii sale intelectuale, culturale, potrivit originalitatii si a modului personal de exprimare. Cum si prin cine se descopera Dumnezeu? La inceput Dumnezeu s-a descoperit omului in mod direct. Apoi, dupa caderea in pacat, se descopera prin patriarhi; prin Moise comunica Legea Sa, iar prin profeti descopera venirea Mintuitorului. In cele din urma, Dumnezeu se descopera in mod desavirsit prin Fiul. Unde gasim noi fixata in scris Revelatia dumnezeiasca? In Sfinta Scriptura a Vechiului si Noului Testament. Cum se mai numeste astfel Revelatia divina? Se mai numeste si Cuvintul lui Dumnezeu. Nu toata Revelatia divina a fost fixata in scris. O parte din ea s-a pastrat pe cale orala. Cum se numeste aceasta? Se numeste Sfinta Traditie. De aceea, Sfinta Scriptura si Sfinta Traditie, ca pastratoare a Revelatiei supranaturale, sint numite: Izvoarele Revelatiei dumnezeiesti. Cum putem intelege si patrunde adincul tainic al adevarurilor mintuitoare ale Revelatiei divine? Prin ratiunea luminata de credinta si mai ales prin trairea lor, ajutati fiind de harul divin.
S-a sustinut de unii rataciti de la dreapta credinta ca Revelatia dumnezeiasca nu ar fi fost posibila, privind mai intii pe Dumnezeu in chip absolut, nematerial, neschimbator si vesnic, care nu s-ar fi putut face cunoscut omului, fiinta materiala, trecatoare, schimbatoare. In al doilea rind, privindu-l pe om ca fiinta muritoare, care n-ar fi putut intelege Descoperirea lui Dumnezeu. La aceste obiectiuni raspundem ca intr-adevar Dumnezeu este Duh nematerial, neschimbator si vesnic, dar este in acelasi timp Fiinta Personala si ca Persoana stabileste relatii de comuniune si comunicare cu alte persoane. Omul este si el o persoana, creat dupa chipul lui Dumnezeu spre a comunica cu Dumnezeu. Sufletul lui este spiritual si tinde necontenit spre Dumnezeu. "In ce chip doreste cerbul izvoarele apelor asa Te doreste sufletul meu pe Tine, Dumnezeule" (Psalmul XLI, 1).
Am vazut ca prin Revelatie si Inspiratie Duhul Sfint comunica scriitorului sfint adevarul de credinta mintuitor. Transmitindu-l el este primit, pastrat si formulat de Biserica pentru mintuirea credinciosilor. Aceasta fixare, sau formulare se face prin Asistenta Duhului Sfint. Deci, intre Revelatie, Inspiratie si Asistenta Duhului Sfint exista o unitate si legatura, data fiind lucrarea Acelui Duh Sfint. Dar sint si unele descoperiri. Astfel, spre deosebire de Inspiratie, Asistenta Duhului Sfint are o intensitate mai mica. In Inspiratie, sufletul omului este ridicat deasupra nivelului obisnuit, pe cand in Asistenta Duhului Sfint nu se cunoaste aceasta ridicare. Duhul Sfint asista Biserica sa nu greseasca atunci cand fixeaza sau formuleaza un adevar de credinta. Apoi, Inspiratia se comunica unei singure persoane, Asistenta se exercita asupra Bisericii intregi. Prin Inspiratie se comunica adevaruri noi, Asistenta precizeaza doar pe cele deja descoperite.
Din cele pina aici tratate vedem ca Revelatia Dumnezeiasca reprezinta Descoperirea din partea lui Dumnezeu a voii si lucrarii Sale facuta omului spre mintuirea sufletului.
Descoperirea dumnezeiasca prin prooroci referitoare la venirea Mintuitorului s-a implinit odata cu intruparea, moartea si invierea Sa. Decalogul la fel ca si toate poruncile Mintuitorului ramin o datorie de implinit de catre credinciosii tuturor timpurilor. "Nu am venit sa stric Legea, ci sa o implinesc", spune Mintuitorul cu privire la obligatia ce ne revine si noua de a o implini. Pe de alta parte, implinirea poruncilor Domnului ramine un mod si un mijloc de a ne arata iubirea pe care I-o purtam, spre mintuirea sufletului: "Cel ce are poruncile Mele si le pazeste, acela este care Ma iubeste... (Ioan XVI, 21). De Ma iubiti, paziti poruncile Mele" (Ioan XIV, 15), ne spune Mintuitorul.
Am vazut ca Revelatia divina este cuprinsa in mod egal in Sfinta Scriptura si Sfinta Traditie. Asa ca, precum credinciosilor el revine datoria implinirii Cuvintului scris al Sfintei Scripturi, aceeasi datorie le revine de a implini si Sfinta Traditie, pastrata cu fidelitate si scumpatate de catre Biserica. Mintuitorul ne-a atras insa atentia sa fim cu luare aminte asupra faptului ca se vor ivi "multi profeti mincinosi", care vor veni in numele
 Lui cu fel de fel de descoperiri pretinse sfinte. Pretinsa lor descoperire dumnezeiasca fiind falsa, iar noi lasindu-ne prada ei, incercam riscul de a cadea de la adevaratul drum care duce la mintuire. De aceea, inca din epoca Bisericii crestine primare, scriitorul bisericesc Lactantiu, spre a ne feri sa cadem prada falselor descoperiri, ne indica criteriile dupa care putem cunoaste proorocia adeavarata. Adevaratii profeti predica toti un singur Dumnezeu; Nu sufera de o boala psihica; Nu sint inselatori; Nu umbla dupa averi si cistig; Nu se ingrijesc de cele necesare vietii, ci se multumesc cu intretinerea pe care le-o trimite Dumnezeu; Proorociile lor s-au inmultit, sau se inmultesc intocmai. Cunoscand aceste criterii, putem combate falsele proorocii.
Biserica cea Una, Sfinta, Soborniceasca si Apostoleasca, a pastrat si pastreaza cu sfintenie Revelatia dumnezeiasca asa cum Dumnezeu a dat-o, punind-o la indemina credinciosilor, odata cu mijloacele necesare mintuirii.

Pr. Prof. Sorin Cosma,
"Mitropolia Olteniei", nr. 6/1986, pag. 75-80.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu